December 17, 2025

Tachografy w pojazdach do 3,5 t od 1 lipca 2026 - obowiązkowe tachografy w busach. Nowe regulacje Pakietu Mobilności

Od 1 lipca 2026 r. zmieniają się przepisy dotyczące transportu drogowego w Unii Europejskiej. W ramach Pakietu Mobilności wprowadzono 2026 roku obowiązek posiadania tachografu w kolejnej grupie pojazdów. Dla wielu firm oznacza to realne nowe obowiązki, które bezpośrednio wpływają na organizację transportu, czas pracy kierowców i sposób prowadzenia działalności transportowej.

Nowe regulacje obejmują nie tylko klasyczny transport ciężki. Wprowadzenie tachografów w busach powoduje, że coraz więcej przewoźników musi zweryfikować, czy ich pojazd spełnia aktualne wymogi prawa UE. W praktyce chodzi o tachograf obowiązkowy w określonych warunkach wykonywania transportu międzynarodowego, zgodnie z zasadami wprowadzonymi przez Pakiet Mobilności.

 

Kogo dotyczy nowy obowiązek? Tachograf w busach od 1 lipca 2026


Od 1 lipca 2026 obowiązują nowe przepisy UE, które rozszerzają obowiązek stosowania tachografu na kolejne pojazdy wykorzystywane w transporcie. Zmiany te są częścią Pakietu Mobilności i dotyczą przede wszystkim firm wykonujących międzynarodowy transport.

Tachograf będzie wymagany w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t, wykorzystywanych do transportu międzynarodowego, w tym również w przypadku busów o DMC mieszczącym się w tym zakresie. Oznacza to, że część firm transportowych, które dotychczas nie musiały spełniać tych wymogów, od 2026 roku będzie zobowiązana mieć tachograf i stosować przepisy dotyczące czasu pracy kierowców.

Obowiązek dotyczy przewoźników, którzy wykonują transport zarobkowy lub na własne potrzeby poza granicami kraju. Kluczowe jest DMC pojazdu łącznie z przyczepą lub naczepą, charakter przewozu oraz fakt realizacji międzynarodowego transportu rzeczy lub kabotażu.

Co musi zrobić przewoźnik - inteligentny tachograf, karta przedsiębiorstwa


Podstawowym krokiem jest montaż urządzenia zgodnego z wymaganiami UE. Pojazdy muszą być wyposażone w tachografy spełniające standard inteligentnego tachografu drugiej generacji (G2V2). Dotyczy to także tachografów w busach o DMC objętych obowiązkiem, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.

Kolejna kwestia to prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców. Jest to urządzenie elektroniczne, które rejestruje czas pracy, czas jazdy oraz inne aktywności kierowcy. Dane z tachografu muszą być regularnie odczytywane i archiwizowane zgodnie z przepisami dotyczącymi działalności transportowej. Do tego niezbędne są karty kierowców oraz karta przedsiębiorstwa.

 

Co grozi za brak tachografu - nowe przepisy Pakietu Mobilności


Brak spełnienia obowiązków po 1 lipca 2026 może mieć realne konsekwencje dla przewoźnika i firmy. Najważniejsze ryzyka to:

  • kary finansowe nakładane podczas kontroli drogowych w UE

  • możliwość zatrzymania pojazdu do czasu usunięcia nieprawidłowości

  • problemy z rozliczaniem czasu pracy i czasu pracy kierowców

  • zakwestionowanie legalności wykonywanego transportu

  • zwiększona liczba kontroli w ramach przepisów dotyczących transportu


W praktyce brak zamontowanego tachografu lub stosowanie urządzenia niespełniającego wymogów Pakietu Mobilności może oznaczać przestoje, straty finansowe i ryzyko odpowiedzialności administracyjnej po stronie firm transportowych.

Jak przygotować się na obowiązkowe tachografy w busach?

Poniżej najważniejsze kroki oraz to, co musisz wiedzieć:

  • sprawdzić, czy firma wykonuje transport pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej DMC powyżej 2,5 t, w tym busach o DMC objętych nowymi regulacjami

  • ustalić, czy posiadane pojazdy podlegają przepisom dotyczącym tachografów w UE

  • zaplanować montaż tachografu - wymagany będzie tachograf inteligentny drugiej generacji, czyli inteligentny tachograf G2V2

  • pamiętać, że tachografy G2V2 w busach będą wymagane w pojazdach wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026

  • zweryfikować, czy pojazdy są już wyposażone w inteligentne tachografy, czy konieczna jest wymiana na najnowsze tachografy zgodne z aktualnymi wymogami UE

  • przygotować firmę do rozliczania czasu pracy kierowców, ponieważ tachograf to urządzenie elektronicznerejestrujące dane kluczowe podczas kontroli

  • sprawdzić, czy każdy zamontowany tachograf jest poprawnie skonfigurowany oraz czy firma posiada narzędzia do obsługi danych

  • uwzględnić, że pakiet mobilności i obowiązkowe tachografy to zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności, a nie lokalne interpretacje

  • zaplanować wdrożenie zmian przed 1 czerwca 2026, aby uniknąć problemów tuż przed wejściem w życie przepisów 1 lipca 2026 r.

 

Zdalny odczyt z tachografu jako wsparcie dla przewoźników - widziszwszystko.pl


Wraz z wejściem w życie nowych regulacji i rozszerzeniem obowiązku stosowania tachografów w transporcie międzynarodowym, kluczowe staje się nie tylko mieć urządzenie zgodne z wymogami ale również efektywnie zarządzać danymi, które urządzenie rejestruje.

System widziszwszystko umożliwia zdalny odczyt danych z tachografu, bez konieczności fizycznego podłączania się do pojazdu. Dzięki temu przewoźnik może na bieżąco monitorować czas pracy, czas jazdy oraz inne aktywności kierowców.

Zdalny odczyt:

  • ułatwia rozliczanie czasu pracy kierowców

  • ogranicza ryzyko błędów i braków danych podczas kontroli

  • pozwala szybciej reagować na naruszenia przepisów

  • wspiera firmy działające w transporcie międzynarodowym


W praktyce oznacza to, że przy rosnących wymaganiach wynikających z Pakietu Mobilności, narzędzia do zdalnego zarządzania tachografami stają się realnym wsparciem operacyjnym, a nie tylko dodatkiem technologicznym.