Od 1 lipca 2026 r. zmieniają się przepisy dotyczące transportu drogowego w Unii Europejskiej. W ramach Pakietu Mobilności wprowadzono 2026 roku obowiązek posiadania tachografu w kolejnej grupie pojazdów. Dla wielu firm oznacza to realne nowe obowiązki, które bezpośrednio wpływają na organizację transportu, czas pracy kierowców i sposób prowadzenia działalności transportowej.
Nowe regulacje obejmują nie tylko klasyczny transport ciężki. Wprowadzenie tachografów w busach powoduje, że coraz więcej przewoźników musi zweryfikować, czy ich pojazd spełnia aktualne wymogi prawa UE. W praktyce chodzi o tachograf obowiązkowy w określonych warunkach wykonywania transportu międzynarodowego, zgodnie z zasadami wprowadzonymi przez Pakiet Mobilności.
Od 1 lipca 2026 obowiązują nowe przepisy UE, które rozszerzają obowiązek stosowania tachografu na kolejne pojazdy wykorzystywane w transporcie. Zmiany te są częścią Pakietu Mobilności i dotyczą przede wszystkim firm wykonujących międzynarodowy transport.
Tachograf będzie wymagany w pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t, wykorzystywanych do transportu międzynarodowego, w tym również w przypadku busów o DMC mieszczącym się w tym zakresie. Oznacza to, że część firm transportowych, które dotychczas nie musiały spełniać tych wymogów, od 2026 roku będzie zobowiązana mieć tachograf i stosować przepisy dotyczące czasu pracy kierowców.
Obowiązek dotyczy przewoźników, którzy wykonują transport zarobkowy lub na własne potrzeby poza granicami kraju. Kluczowe jest DMC pojazdu łącznie z przyczepą lub naczepą, charakter przewozu oraz fakt realizacji międzynarodowego transportu rzeczy lub kabotażu.

Podstawowym krokiem jest montaż urządzenia zgodnego z wymaganiami UE. Pojazdy muszą być wyposażone w tachografy spełniające standard inteligentnego tachografu drugiej generacji (G2V2). Dotyczy to także tachografów w busach o DMC objętych obowiązkiem, wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym.
Kolejna kwestia to prawidłowe rozliczanie czasu pracy kierowców. Jest to urządzenie elektroniczne, które rejestruje czas pracy, czas jazdy oraz inne aktywności kierowcy. Dane z tachografu muszą być regularnie odczytywane i archiwizowane zgodnie z przepisami dotyczącymi działalności transportowej. Do tego niezbędne są karty kierowców oraz karta przedsiębiorstwa.
Brak spełnienia obowiązków po 1 lipca 2026 może mieć realne konsekwencje dla przewoźnika i firmy. Najważniejsze ryzyka to:
kary finansowe nakładane podczas kontroli drogowych w UE
możliwość zatrzymania pojazdu do czasu usunięcia nieprawidłowości
problemy z rozliczaniem czasu pracy i czasu pracy kierowców
zakwestionowanie legalności wykonywanego transportu
zwiększona liczba kontroli w ramach przepisów dotyczących transportu
W praktyce brak zamontowanego tachografu lub stosowanie urządzenia niespełniającego wymogów Pakietu Mobilności może oznaczać przestoje, straty finansowe i ryzyko odpowiedzialności administracyjnej po stronie firm transportowych.

Poniżej najważniejsze kroki oraz to, co musisz wiedzieć:
sprawdzić, czy firma wykonuje transport pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej DMC powyżej 2,5 t, w tym busach o DMC objętych nowymi regulacjami
ustalić, czy posiadane pojazdy podlegają przepisom dotyczącym tachografów w UE
zaplanować montaż tachografu - wymagany będzie tachograf inteligentny drugiej generacji, czyli inteligentny tachograf G2V2
pamiętać, że tachografy G2V2 w busach będą wymagane w pojazdach wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym od 1 lipca 2026
zweryfikować, czy pojazdy są już wyposażone w inteligentne tachografy, czy konieczna jest wymiana na najnowsze tachografy zgodne z aktualnymi wymogami UE
przygotować firmę do rozliczania czasu pracy kierowców, ponieważ tachograf to urządzenie elektronicznerejestrujące dane kluczowe podczas kontroli
sprawdzić, czy każdy zamontowany tachograf jest poprawnie skonfigurowany oraz czy firma posiada narzędzia do obsługi danych
uwzględnić, że pakiet mobilności i obowiązkowe tachografy to zmiany wprowadzone przez Pakiet Mobilności, a nie lokalne interpretacje
zaplanować wdrożenie zmian przed 1 czerwca 2026, aby uniknąć problemów tuż przed wejściem w życie przepisów 1 lipca 2026 r.
Wraz z wejściem w życie nowych regulacji i rozszerzeniem obowiązku stosowania tachografów w transporcie międzynarodowym, kluczowe staje się nie tylko mieć urządzenie zgodne z wymogami ale również efektywnie zarządzać danymi, które urządzenie rejestruje.
System widziszwszystko umożliwia zdalny odczyt danych z tachografu, bez konieczności fizycznego podłączania się do pojazdu. Dzięki temu przewoźnik może na bieżąco monitorować czas pracy, czas jazdy oraz inne aktywności kierowców.
Zdalny odczyt:
ułatwia rozliczanie czasu pracy kierowców
ogranicza ryzyko błędów i braków danych podczas kontroli
pozwala szybciej reagować na naruszenia przepisów
wspiera firmy działające w transporcie międzynarodowym
W praktyce oznacza to, że przy rosnących wymaganiach wynikających z Pakietu Mobilności, narzędzia do zdalnego zarządzania tachografami stają się realnym wsparciem operacyjnym, a nie tylko dodatkiem technologicznym.