Od sierpnia 2025 weszły w życie przepisy, które wstrząsają branżą transportową. Każdy przewoźnik i kierowcawykonujący transport międzynarodowy powienien zadbać o wymianę tachografu na nową generację G2V2. Brak dostosowania się do wymogów Pakietu Mobilności może kosztować nawet 30 000 euro! Sprawdź, kogo dotyczy obowiązek, jaki był ostateczny termin na wymianę tachografu i jakie grożą kary za brak wymiany.
Od 19 sierpnia 2025 r. każdy pojazd wykonujący transport międzynarodowy musi być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2). To efekt Pakietu Mobilności, który wprowadził nowe wymogi UE dla przewoźników i kierowców. Obowiązkowa wymiana tachografów obejmuje wszystkie ciężarówki realizujące przewozy międzynarodowe, w których dotychczas znajdował się stary tachograf - analogowy lub cyfrowych pierwszej generacji.
Nowe przepisy oznaczają, że każdy, kto nie zdążył dokonać wymiany tachografu na nowy, ryzykuje kary. Ostateczny termin na wymianę tachografu właśnie minął - czas był tylko do 18 sierpnia. Od teraz brak wymiany tachografu to nie tylko problem formalny, ale ryzyko surowych kar finansowych.
Zmiany obejmują wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, które wykonują transport międzynarodowy. Od 1 stycznia 2025 ruszył okres przejściowy, a od 19 sierpnia 2025 r. każdy pojazd musi być wyposażone w tachografy inteligentne II generacji. Dotyczy to zarówno ciężarówek, jak i autobusów wykonujących przewozy międzynarodowe.
Przewoźnik i kierowca odpowiadają za to, aby ich flota była zgodna z nowymi wymogami. W praktyce oznacza to wymianę tachografów analogowych oraz cyfrowych pierwszej generacji na nowoczesne tachografy G2V2. Obowiązek wymiany tachografów wynika wprost z regulacji UE i rozszerzenia obowiązku montażu tachografów określonego przez Pakiet Mobilności.
Brak wymiany tachografu od 19 sierpnia 2025 r. oznacza nie tylko problemy podczas kontroli, ale także poważne kary finansowe. Na poziomie UE mowa jest nawet o sankcjach sięgających 30 000 euro, jednak w Polsce przepisy precyzuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Kary wynoszą:
do 10 000 zł dla przewoźnika,
do 2 000 zł dla kierowcy prowadzącego pojazd z tachografem pierwszej generacji.
Dodatkowo możliwe jest wstrzymanie poruszania się pojazdu, co w praktyce oznacza zatrzymanie całych przewozów międzynarodowych i straty dla firm transportowych.
Od czerwca 2019 krok po kroku wprowadzano nowe zasady. Najpierw pojawiły się inteligentne tachografy pierwszej generacji (tzw. wersja 1), potem od 21 sierpnia 2023 r. obowiązywał montaż urządzeń nowszych w każdym nowo rejestrowanym pojeździe. Teraz, od sierpnia 2025 r., nadszedł czas na obowiązkową wymianę tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji na inteligentne tachografy drugiej generacji G2V2. Kolejne etapy, takie jak 1 lipca 2026 r., obejmą także busy powyżej 2,5 tony w transporcie drogowym.
Dlatego każdy przewoźnik musi dostosować swoje floty do nowych wymogów. Wymiana tachografów na G2V2 i ich prawidłowy montaż tachografów to nie tylko formalność - brak dostosowania oznacza realne ryzyko kar i zatrzymania pojazdu. Nowe tachografy są bardziej inteligentne, zwiększają mobilność kontroli i dokładniej monitorują czas pracy kierowców.
Eksperci podkreślają, że obowiązek wymiany tachografów wynika z przepisów Pakietu Mobilności i ma na celu pełne rozszerzenie obowiązku montażu tachografów w pojazdach wyposażone w tachografy analogowe lub cyfrowe. W praktyce oznacza to, że każdy stary tachograf - zarówno tachografów analogowych, jak i tachografów inteligentnych pierwszej generacji - musi zostać zastąpiony przez tachograf G2V2. Tylko wtedy pojazdy wyposażone w inteligentne tachografy II generacji będą mogły bez przeszkód realizować przewozy międzynarodowe zgodnie z przepisami.